Pași către o diversificare ușoară și lipsită de stres

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Așteptată cu emoție și cu destul de multe temeri, diversificarea este o etapă importantă atât în viața bebelușului, cât și în viața părinților. Deși este plină de neprevăzut, diversificarea poate să vină și cu multe bucurii, satisfacții și realizări. Problema este că prea puțini părinți înțeleg cu adevărat ce este diversificarea, ce anume implică și care este rolul său.

Ce înseamnă diversificarea?

De la bun început, trebuie spus că diversificarea înseamnă introducerea hranei solide. Totuși, această hrană solidă va reprezenta doar un mic bonus alimentar pe lângă hrana de bază a bebelușului. Până la împlinirea vârstei de 1 an, acea hrană de bază a bebelușului, care îi va îndeplini toate cerințele nutriționale, va fi laptele mamei și / sau formula de lapte. Prin urmare, hrana solidă nu va înlocui laptele, ci va veni doar ca o completare, așa că părinții nu trebuie să se streseze în privința numărului de calorii consumate de bebeluș.

Mai apoi, după cum spune și denumirea acestei practici, diversificarea presupune ca bebelușul să fie expus la o diversitate de alimente din toate categoriile alimentare, adică să consume fructe, legume și leguminoase, frunzoase și verdeață, cereale integrale, unele alimente lactate, carne și pește, unturi de nuci și de semințe. Toată această diversitate va influența preferințele alimentare ale bebelușului pentru tot restul vieții sale. Deși nu contează ordinea introducerii alimentelor, este esențial să expuneți copilul la cât mai multe opțiuni alimentare sănătoase.

Un alt rol al diversificării este acela ca micuțul să dobândească abilitățile orale motorii necesare pentru a mânca, adică să țină mâncarea în gură, să mestece, să plimbe mâncarea în gură, să mute mâncarea din gură în gât și să o înghită.

Ce alimente sunt de evitat în diversificare?

Pentru ca diversificarea să se desfășoare plăcut și fără stres, părinții sunt sfătuiți să evite anumite alimente, cum ar fi mierea de albine care poate provoca botulism, laptele integral de vacă din cauza deficienței de fier și a posibilelor sângerări intestinale care pot avea loc dacă este administrat înaintea împlinirii vârstei de 1 an, sare și zahăr, alimente care prezintă risc de înecare precum boabe de struguri, stafide, bucăți de brânză, morcov crud, nuci, semințe, roșii cherry, boabe de porumb, măsline, crenvurști, bomboane, gume sau jeleuri.

De asemenea, nu se va oferi bebelușului băuturi care conțin cofeină, cum ar fi ceai, cola sau cafea. Bebelușii care nu au împlinit vârsta de 1 an nu au voie de suc de fructe, în timp ce copiii cu vârsta cuprinsă între 1-3 ani pot consuma 150 de ml de suc natural 100%, eventual diluat cu puțină apă.

Cum trebuie să se desfășoare diversificarea?

Pe lângă hrana pe care i-o oferiți copilului, foarte mult contează să fiți atenți la indiciile pe care vi le oferă micuțul. Așa cum plânge când îi este foame, poate arăta și când s-a săturat. Dacă refuză să mai deschidă gura, dacă își întoarce capul sau privirea când vă apropiați cu lingurița cu mâncare, dacă își îndepărtează corpul de masă, dacă evită mâncarea, dacă devine ușor distras de la mâncarea din fața sa sau dacă scuipă mâncarea, toate acestea sunt semne că bebelușul este sătul, așa că cel mai indicat este să nu îl forțați să mănânce.

Mai apoi, este recomandat să îi permiteți copilului să mănânce prin experimentare. Chiar dacă asta înseamnă să vă jucați împreună cu mâncarea, să vă lăsați copilul să arunce mâncarea pe podea, să guste mâncarea doar pentru a o scuipa sau chiar să mănânce mâncarea din păr, cel mai important este ca micuțul să se distreze cu mâncarea.

În cele din urmă, este foarte bine dacă bebelușul stă la masă alături de întreaga familie. La vârsta de 1 an, el va putea mânca din aceeași mâncare pe care o serviți întregii familii, deși este de preferat să evitați mâncarea prăjită și excesul de sare și de zahăr.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *